fbpx

Wpisz aby wyszukać

Aromatyczny i zdrowy cynamon w medycynie

Udostępnij

Cynamon (Cynamonowiec (Cinnamomum spp.) to jedna z najstarszych przypraw. Wzmianka o nim pojawia się w pierwszych księgach Starego Testamentu. Już w zamierzchłych czasach ceniony był nie tylko za aromat, lecz także za właściwości lecznicze. Uzyskuje się go z kory cynamonowców, wiecznie zielonych drzew występujących w Azji.

Cynamon rozsypany na stole

Mimo że istnieją cztery główne odmiany cynamonu, popularne są tylko dwie: cejloński i kasja. Najdroższy i najbardziej ceniony jest cynamon cejloński, charakteryzujący się słodkim smakiem. Laski tej odmiany są niezwykle miękkie i można je łatwo mielić. Cynamon kasja natomiast jest zdecydowanie twardszy i ciemniejszy. Zazwyczaj właśnie ta odmiana występuje powszechnie w naszych sklepach.

Składniki aktywne

Kora cynamonowca zawiera olejki eteryczne (1–4%) i jest bogatym źródłem flawonoidów o działaniu antyoksydacyjnym (8%). Główny składnik olejków eterycznych to aldehyd cynamonowy (60–80%), do najważniejszych flawonoidów zaś należą proantocyjanidyny i taniny cynamonowe. W przyprawie tej mieści się ponadto sporo błonnika i minerałów, takich jak wapń, żelazo, mangan, potas i fosfor.

Cynamon właściwości

Współczesna nauka dopiero zaczyna odkrywać i dokumentować wyjątkowe możliwości oddziaływania cynamonu na zdrowie człowieka. Obecnie tej starożytnej przyprawie przypisuje się dobroczynny wpływ na trawienie oraz poziom lipidów i cukrów we krwi.

Cynamon stosuje się od dawna w celu poprawy trawienia. Jest szczególnie przydatny dla osób z takimi problemami żołądkowo-jelitowymi jak zespół jelita drażliwego, drożdżyca (kandydoza), zaburzenia flory bakteryjnej przewodu pokarmowego (dysbioza), niestrawność, nudności i wzdęcia. Poza tym zalicza się go do grupy termogeników, czyli substancji, które przyśpieszają przemianę materii i spalanie tkanki tłuszczowej. Właściwości te sprawiają, że wpływa pozytywnie na utratę wagi, dzięki czemu okazuje się bardzo dobrym dodatkiem do diety redukcyjnej.

Cynamon a insulinooporność

Badania wykazały, że związki zawarte w cynamonie naśladują insulinę i pobudzają jej receptory, zwiększając znacznie zdolność komórek do wykorzystywania glukozy. Pomaga on zatem w przypadku obniżonej produkcji insuliny i insulinooporności. Ze względu na działanie hipoglikemiczne diabetycy, którzy chcą go stosować, powinni skonsultować się z lekarzem, a w trakcie kuracji dokładnie monitorować poziom glukozy i insuliny we krwi.

Z uwagi na bardzo silne właściwości antyoksydacyjne cynamon może służyć do ochrony przed neuropatią i retinopatią cukrzycową. Warto dodać, że likwiduje wolne rodniki nadtlenkowe i wodorotlenowe skuteczniej niż witamina E. U przyjmujących go pacjentów stwierdzono również obniżenie poziomu cholesterolu całkowitego i frakcji LDL.

Cynamon w domowej apteczce

Preparaty zawierające cynamon najlepiej zażywać w trakcie posiłku lub stosować według wskazań lekarza. Nie należy przekraczać zalecanych dawek. Szczególną ostrożność powinny zachować kobiety w ciąży, matki karmiące i diabetycy. We wszystkich tych przypadkach przed rozpoczęciem stosowania cynamonu konieczna jest konsultacja z lekarzem.

W przyprawie tej mieści się sporo błonnika i minerałów, takich jak wapń, żelazo, mangan, potas i fosfor.

Materiał nie stanowi i nie zastąpi porady lekarskiej.

Tagi::

Być może spodoba Ci się